ترکیه قطعاً از ناتو خارج می‌شود-راهبرد معاصر

ترکیه قطعاً از ناتو خارج می‌شود

کارشناس ترکیه‌ای با اشاره به تضاد رفتاری ترکیه در چارچوب ناتو و قصد آنکارا برای پیوستن به گروه «بریکس» تأکید کرد ترکیه به‌زودی از ناتو اخراج می‌شود یا خود این ائتلاف را ترک خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 09
کد خبر: ۲۵۶۷۷۴

به گزارش راهبرد معاصر، «سرحات لطیف اوغلو» کارشناس سیاسی ترکیه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» تأکید کرد که «ترکیه قطعاً در سال‌های آینده از ناتو خارج خواهد شد، یا به ابتکار خود خارج می‌شود یا از این ائتلاف حذف خواهد شد.»

 

وی درباره قصد آنکارا برای پیوستن به گروه «بریکس» گفت: ترکیه به بریکس خواهد پیوست. چنین قصدی وجود دارد. این اقدامی بی‌سابقه است که یک عضو ناتو، به بریکس بپیوندد. اصول پایه‌ای گروه بریکس و سیاست خارجی دولت ترکیه با هم سازگاری دارند.

 

به گفته لطیف اوغلو «اگر به اقدامات ترکیه در چارچوب ناتو نگاه کنید، کاملاً مشخص است که آنکارا سیاستی کاملاً متفاوت از متحدانش در ناتو در پیش گرفته است.»

 

وی دراین‌باره تشریح کرد: این (اقدامات ترکیه در ناتو) بیشتر رویارویی است تا اتحاد، به‌ویژه در چارچوب راهبرد آنکار ا در عراق و سوریه. در سال‌های آینده ترکیه قطعاٌ از ناتو اخراج می‌شود یا خود این ائتلاف را ترک خواهد کرد. این اتفاق قطعاً رخ خواهد داد و ما در آینده نزدیک شاهد این اتفاق خواهیم بود.

 

این کارشناس ترکیه‌ای درباره واکنش کشورهای عضو ناتو به پیوستن آنکارا به بریکس گفت: اروپا قطعاً به تبلیغات سیاه روی خواهد آورد و در کوتاه‌مدت این تبلیغات به‌شدت افزایش خواهد یافت. ما چنین تجربه‌ای را داریم؛ کافی است که نمونه خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس -۴۰۰ از روسیه را به یاد بیاورید. حجم زیادی از اخبار منفی وجود خواهد داشت و فشارهای ناتو بر اقتصاد ترکیه افزایش خواهد یافت.

 

پیش از این، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه تأیید کرده بود که ترکیه درخواست عضویت کامل در گروه بریکس را ارائه کرده و این درخواست در حال بررسی است.

 

گروه کشورهای «بریکس» در سال ۲۰۰۶ با ابتکار برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس و با سرنام «بریک» نامگذاری شد اما بعد از پیوستن آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به این سازمان نام آن به «بریکس» تغییر پیدا کرد. آنطور که الکساندر پانکین، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بریکس ۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد در حالی که کشورهای گروه هفت (متشکل از آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا) میزان ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را دارند.

 

حدود ۳۰ درصد وسعت سرزمین‌های جهان و حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان متعلق به کشورهای عضو بریکس است.

 

ایران به همراه عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اتیوپی و مصر در تاریخ یکم ژانویه (۱۱ دی) به عضویت کامل گروه «بریکس» درآمدند./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده